ORHAN CEM ÇETİN
Benimsin / i own you
16 Şubat/Feb. - 18 Mart/March
2016
basın bülteni
Orhan Cem Çetin son serisi
“Benimsin”de, bilmeden sahip olduğumuz ya da sahip olduğumuzu çoktan
unuttuğumuz
nesnelerin çok yakın plan
fotoğraflarıyla karşımıza çıkıyor. Yaşam boyunca parçacıklı katı bir aura gibi benliğimizi saran ve
son noktada tekrar çevreye
savrulacak olan, işlevini çoktan yitirmiş irili ufaklı objeler bunlar. Tümü
daha önce başkalarına ait
olan ve hepten ortadan
kaybolmadan önce el değiştirmeye devam edecek nesneler.
Fotoğraflar, eşyanın da bir
yaşamı olduğunu, ölçeğin onların lehine değişmesiyle ortaya koyuyor. Yıpranma,
eskime izleri
hiçbir şeye tek bir hali ile
sahip olamayacağımızı, hatta herhangi bir şeye sahip olma fikrinin yapaylığını
gözler önüne seriyor.
Kristalize olmuş, para
olmaktan çıkmış bir metal para özgürleşmiş, firar halinde gibi. Solmuş,
silinmiş, fiziği ve kimyası
değişmiş fotoğraflar şimdi
içlerinde görünen insanların yok oluşunu temsil ediyor. Göze çarpan bir başka
tutarlılık da,
iplikçik ve çizgiselliğin
istilası. Belli ki hem varoluşun, hem de yok oluşun temelinde sıralanma,
hizlanma, zincirler, hatlar
oluşturma ve bu hatların
yeni olasılıklar uğruna kırılması var.
Orhan Cem Çetin: 1960’da
İstanbul’da dünyaya geldi. Boğaziçi Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden mezun
olan Çetin,
yüksek lisansını İstanbul
Bilgi Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nde tamamladı. 1993 yılında
“Renk’Arnasyon”
adlı serisinde Türkiye’de
ilk defa bilgisayarda dönüştürülmüş fotoğraf
tekniğini kullandı. Çok sayıda kişisel ve karma serginin
yanı sıra 2013 yılında
İstanbul Modern’de Levent Çalıkoğlu küratörlüğünde gerçekleşen kalıcı
koleksiyon sergisi
‘Geçmiş ve Gelecek’e dahil
edilen Çetin’in 2000 yılında Karakutu Cep Fotoğraf Albümleri dizisi içinde yer
alan
mini albümü Renk'arnasyon,
2004 yılında ise fotoğraf ve kara mizah içeren metinlerden oluşan kitabı
Bedava Gergedan (Okuyanus
Yayınevi) yayınlanmıştır.
press release
In his last series ‘I Own You’,
Orhan Cem Çetin presents close-up photographs of objects that we own without
knowing or we
have already forgotten that
we own. Embracing us like a fragmented solid aura, these objects have already
lost their
functions and are destined
to be dispersed to our surrounding at a final point; objects that used to
belong to someone else
and will continue to pass
into other hands before they disappear forever.
These photographs suggest
that objects also have a life, when the scale is altered in their favour. Signs
of erosion reveal
that we cannot own anything
in a single state and “owning” is a fabricated idea. Crystallised and no longer
a coin, a blue disk
looks liberated and on the
run. Faded, erased and lost in composure, disappearance of people is now represented
inside old
photographs. Another consistency is the invasion of fibers
and linearity. Apparently aligning, composing lines and chains
and breaking of these lines
for the sake of new possibilities are the issues located in the core of
existence and
disappearance.
Orhan Cem Çetin: Born in
1960 in Istanbul, Orhan Cem Çetin graduated from Boğazici University’s
Department of
Psychology, followed by an
MFA degree of Visual Communication Design at Istanbul Bilgi University. With
his 1993
Renk’Arnasyon series Çetin
entered the canon of Turkish art history as the first artist to use computer
manipulated
photography in his
work. In addition to numerous solo and
group exhibitions, his works were
featured in 'Past and Future',
the permanent collection
exhibition at Istanbul Modern Art Museum, curated by Levent Çalıkoğlu in 2013.
In 2000, Orhan
Cem Çetin released a
mini-album, Renk'arnasyon through Karakutu Pocket Albums series, and his book,
Bedava Gergedan
(Rhino for Free), a
"black humour" collection of photography and literature was published
by Okuyanus Publications in 2004.
SANATORIUM Sanat Galerisi
Asmalı Mescit Mah. Asmalı
Mescit Cad. No:32/A Beyoğlu İstanbul
Tel.: +90 212 293 67 17