Şam'da Kayısı
Fanzin ve Sergi Projesi
23 Aralık/Dec. 2015 - 21
Şubat/Feb. 2016
Şam'da Kayısı'nın
katılımcıları:
Atıf Akın, Nadia Al Issa,
Marwa Arsanios,
Khaled Barakeh, Sezgin
Boynik, Hera Büyüktaşçıyan, Ergin Çavuşoğlu,
Angela Harutyunyan, Minna
Henriksson, Armine Hovhannisyan,
Marianna Hovhannisyan, Güven
İncirlioğlu (The Pope), Banu Karaca, Pınar Öğrenci,
Zeynep Öz, Aras Özgün,
Dilek Winchester, Fehras Publishing Practice
basın bülteni
Suriye'de savaşın
şiddetlenmesinden bu yana milyonlarca kişi ülkeden iltica etmek zorunda kaldı;
savaştan kaçanların
çoğu Türkiye, Lübnan ve
Ürdün'e sığındı. Kamu alanlarını değiştiren bu hareketlilik ve sürgün iklimi,
İstanbul gibi büyük
kentlerde farklı karşılaşma
ve etkileşim ihtimallerini beraberinde getirir. Dilek Winchester ve Atıf Akın
tarafından bu
bağlamda kurgulanan fanzin
ve sergi projesi Şam'da Kayısı, André Breton'un "İnsan yoldaş bulmak için
yayın yapar!"
sözüne göndermeyle, sanatçı
yayınları ve fanzinler aracılığıyla çok dilli bir üretim ve paylaşım ortamı
yaratmayı
hedefler. Projenin
katılımcıları, fanzin formatını kullanarak gerek kendi deneyimleri temelinde
gerekse Cumhuriyet tarihi
boyunca İstanbul'u merkeze
alan göç dalgalarının etkileri üzerine öneriler sunar.
Mevcut durumun
olasılıklardan en iyisi olduğu anlamını taşıyan "Bundan iyisi, Şam'da
kayısı" ifadesinden hareketle
adlandırılan proje,
Winchester'ın 2010-2011'de çıkardığı Kayısı Kent A4 fanzininden temel alır. Her
bir sayısı, aralarında
Akın'ın da bulunduğu
sanatçıların katkısıyla oluşturulup tasarlanan fanzin, İstanbul'un dört bir
yanında PVC kaplama ve
fotokopi hizmeti veren
seyyar tezgâhlarda çoğaltılarak dağıtılmıştı. Genellikle görmezden gelinen ve
kayıt dışı
ekonominin bir parçası olan
bu işi yapanlar, çoğunlukla Doğu Anadolu'dan, özellikle de kayısısıyla meşhur
Malatya'dan
İstanbul'a göçmüş
kişilerdir. Şam'da Kayısı projesinde yayıncılık, kültürel ortaklıklar yoluyla
temas kurmaya gayret eden
bir sanat pratiği ve çeşitli
toplulukların kazanmış olduğu, disiplinlerarası ortak bir bilgi birikimi olarak
konumlanır.
press release
Apricots from Damascus
An apexart Franchise
Exhibition
Since the escalation of the
war in Syria, millions of people have left their homes, with a majority fleeing
to Turkey,
Lebanon and Jordan. Public
spaces in cities like Istanbul, transformed by this climate of movement and
exile,
encompass different
possibilities for encounters and interactions. The zine and exhibition project,
Apricots from
Damascus, constructed by
Dilek Winchester and Atıf Akın, pays homage to Andre Breton's statement
"One publishes to
find comrades!" and
aims to create a multilingual environment for production and exchange. The
participants of the
project use the fanzine
format to draw on personal experiences, or on the relics of waves of
immigration that took place
in the recent history of the
Republic of Turkey, with a specific focus on Istanbul.
Apricots from Damascus
builds upon an earlier zine project Apricot City A4, which was initiated in
Istanbul by artist
Winchester in 2010, and
distributed by the local city PVC pushcart tenders. An unregulated, but
tolerated business,
these carts are part of
Istanbul's urban, informal economy, and are often operated by migrants from
Eastern Anatolia,
particularly Malatya, a
region famous for its apricots.
In 2015 Winchester teamed up
with one of the original contributors Akın to collaborate on a new zine and an
exhibition
that features works and
references by all the commissioned editors. The title of their collaborative
project, Apricots from
Damascus, is translated from
the Turkish "Şam'da Kayısı" that forms part of an idiomatic
expression meaning "It doesn't
get any better than
this." The zines, which will also be distributed in public spaces in
Istanbul, are printed in Arabic,
English and Turkish.
Apricots from Damascus positions a form of publication as an artistic practice,
in an effort to create
a more accessible template
for a cultural commons.
SALT Beyoğlu
İstiklal Caddesi 136, Beyoğlu
– İstanbul, Türkiye