HÜSEYİN BAHRİ ALPTEKİN
Demokratik Lüks / Democratic
Luxury
2 Eylül/Sept. - 14 Kasım/Nov.
2015
21 Kasım 2015 tarihine kadar uzatıldı
basın bülteni
Hüseyin Bahri Alptekin
(İzmir, 1957-2007)
“Güzellikle bayağılığı ve ikisinin arasındaki
ilişkiyi araştırıyorum.”
Hüseyin Bahri Alptekin,
vaatler ve bunların sıradan gerçeklikleri arasındaki farka hayrandı. Bu
vaatler, uzak bir yer
deneyimi sunan ucuz bir
otelin adında veya pek de inandırıcı olmaksızın, lüks ya da egzotikmiş gibi
görünen bir
kitlesel üretim ürününün
markalaştırılma biçiminde bulunabilirdi. Alptekin, küresel kapitalizmin
gündelik hayat
üzerindeki derin etkilerini
fark eden, özellikle Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonraki dönemde insanlar
ve
nesnelerin coğrafyalar
arasındaki hareketliliğini gözlemleyen bir sanatçıydı. Kendisi de bir gezgin
olarak, Batı
modernitesinin kıyıları
kabul edilen coğrafyalarda vahşi kapitalizmin ortaya çıkış biçimlerini
inceledi. Sanatçı,
bütün bunları;
hareketliliğin, ticaret ve imge dolaşımının çabucak yayılan etkilerinin
izlerini eserlerine
malzeme yaptı ve tüm bu
dolaşımların neyi temsil ettiğini anlamakta araç olarak kullandı.
HÜSEYİN BAHRİ ALPTEKİN / M.
D. MORRIS
HETEROTOPIA, 1991-1992
Kağıt üzerine karışık teknik
/ Mixed media on paper
83.5 x 60 cm, 32.87 x 23.62
inches
Hüseyin Bahri Alptekin'in
Varislerinin, M. D. Morris'in ve Rampa Istanbul'un izniyle
Courtesy the Estate of
Hüseyin Bahri Alptekin, M. D. Morris and Rampa Istanbul Photo: Barış Özçetin
kaynak/source: Rampaistanbul
Facebook
press release
Hüseyin Bahri Alptekin
(İzmir, 1957-2007)
“I investigate the beauty and the vulgar and
the relationship between them.”
Hüseyin Bahri Alptekin was
fascinated by the difference between the promise of something and its banal
reality.
This promise could lie in
the name of a cheap hotel offering the experience of a distant place, or in the
branding of
a mass-produced product
unconvincingly simulating luxuriousness or exoticism. Alptekin was an artist
that saw the
profound effects of global
capitalism on the everyday, observing the movement of people and products
across
geographies, particularly in
the period following the collapse of the Soviet Union. He himself was also a
traveller,
studious of forms of feral
capitalism surging from places considered the fringes of western modernity. It
is the
signifiers and remnants of
all this –traces of the burgeoning effects of mobility, trade and image
circulation– that
Alptekin used as the
materials for his art-making, as a means for contemplating what it all represented.
Part of the first generation
of Turkish artists considered to be globally active and nationally influential,
Alptekin is
considered one of the most
significant figures in the established contemporary art scene of Istanbul. The
exhibition
Democratic Luxury is a major
retrospective of his practice, bringing together works produced during the two
decades either side of the
new millennium. Since the early 1990s, Alptekin focused on an artistic
production broad
in scope, which included
photographs, sculptures, installation, neon text, videos and collages. It is
“plastic art”
reflecting the prosaic
material qualities of “global junk” that came with the flow of trans-national
free-market
capitalism. This dislocation
with geography recurs as a thematic strand in much of his practice, analysing
how a
society’s representations of
‘other’ places conform to our desires and stereotypes.
RAMPA İstanbul
Sair Nedim Caddesi No: 21a,
Akaretler 34357 Besiktas, Istanbul
Tel.: +90 212 327 08 00