23 Ağustos 2015

RAMPA Sanat Galerisi - HÜSEYİN BAHRİ ALPTEKİN - Demokratik Lüks / Democratic Luxury



HÜSEYİN BAHRİ ALPTEKİN

Demokratik Lüks / Democratic Luxury

2 Eylül/Sept. - 14 Kasım/Nov. 2015

21 Kasım 2015 tarihine kadar uzatıldı

basın bülteni

Hüseyin Bahri Alptekin (İzmir, 1957-2007)
 “Güzellikle bayağılığı ve ikisinin arasındaki ilişkiyi araştırıyorum.”
Hüseyin Bahri Alptekin, vaatler ve bunların sıradan gerçeklikleri arasındaki farka hayrandı. Bu vaatler, uzak bir yer
deneyimi sunan ucuz bir otelin adında veya pek de inandırıcı olmaksızın, lüks ya da egzotikmiş gibi görünen bir
kitlesel üretim ürününün markalaştırılma biçiminde bulunabilirdi. Alptekin, küresel kapitalizmin gündelik hayat
üzerindeki derin etkilerini fark eden, özellikle Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonraki dönemde insanlar ve
nesnelerin coğrafyalar arasındaki hareketliliğini gözlemleyen bir sanatçıydı. Kendisi de bir gezgin olarak, Batı
modernitesinin kıyıları kabul edilen coğrafyalarda vahşi kapitalizmin ortaya çıkış biçimlerini inceledi. Sanatçı,
bütün bunları; hareketliliğin, ticaret ve imge dolaşımının çabucak yayılan etkilerinin izlerini eserlerine
malzeme yaptı ve tüm bu dolaşımların neyi temsil ettiğini anlamakta araç olarak kullandı.


HÜSEYİN BAHRİ ALPTEKİN / M. D. MORRIS
HETEROTOPIA, 1991-1992
Kağıt üzerine karışık teknik / Mixed media on paper
83.5 x 60 cm, 32.87 x 23.62 inches
Hüseyin Bahri Alptekin'in Varislerinin, M. D. Morris'in ve Rampa Istanbul'un izniyle
Courtesy the Estate of Hüseyin Bahri Alptekin, M. D. Morris and Rampa Istanbul Photo: Barış Özçetin
kaynak/source: Rampaistanbul Facebook

press release

Hüseyin Bahri Alptekin (İzmir, 1957-2007)
 “I investigate the beauty and the vulgar and the relationship between them.”
Hüseyin Bahri Alptekin was fascinated by the difference between the promise of something and its banal reality.
This promise could lie in the name of a cheap hotel offering the experience of a distant place, or in the branding of
a mass-produced product unconvincingly simulating luxuriousness or exoticism. Alptekin was an artist that saw the
profound effects of global capitalism on the everyday, observing the movement of people and products across
geographies, particularly in the period following the collapse of the Soviet Union. He himself was also a traveller,
studious of forms of feral capitalism surging from places considered the fringes of western modernity. It is the
signifiers and remnants of all this –traces of the burgeoning effects of mobility, trade and image circulation– that
Alptekin used as the materials for his art-making, as a means for contemplating what it all represented.
Part of the first generation of Turkish artists considered to be globally active and nationally influential, Alptekin is
considered one of the most significant figures in the established contemporary art scene of Istanbul. The exhibition
Democratic Luxury is a major retrospective of his practice, bringing together works produced during the two
decades either side of the new millennium. Since the early 1990s, Alptekin focused on an artistic production broad
in scope, which included photographs, sculptures, installation, neon text, videos and collages. It is “plastic art”
reflecting the prosaic material qualities of “global junk” that came with the flow of trans-national free-market
capitalism. This dislocation with geography recurs as a thematic strand in much of his practice, analysing how a
society’s representations of ‘other’ places conform to our desires and stereotypes.


RAMPA  İstanbul

Sair Nedim Caddesi No: 21a, Akaretler 34357 Besiktas, Istanbul

Tel.: +90 212 327 08 00