GÖZDE BAYKARA
Nar-ı Aşk
8 -26 Mart 2014
basın bülteni
Adem’e yasak elmayı yedirdiği için hikayesinden ve cennetinden kovulan
ve “baştan çıkarıcı tehlikeli varlık” olarak tanımlanan Havva’yı
betimlediğim resimlerimde,
kadını sadece erkek dünyasına hizmet eden seyirlik bir nesne olarak
değil;
“femme fatale” ve “kül kedisi” arasında gidip gelen,
çağdaş mitolojiyle uyum içerisinde olan,
düşsel bir masal kahramanı olarak ele aldım.
Hem paletimi zenginleştirmek
adına,
hem de tek başına var olan kadın imgesine canlılık katmak amacıyla
zaman zaman Art Nouveau akımından da esinlenerek tuval yüzeyine çeşitli
çiçek motiflerini,
organik biçimleri ve süsleyici öğeleri de dâhil ettim.
Böylelikle Havva’dan ilham alarak ve günümüz modern kadınından yola
çıkarak
güzel ve çocuk/kadın temalı figürlerimi idealize ve stilize etmeye
çalışırken,
bir yandan da kadının yalın güzelliğini ve gençliğini lirik manzara
detaylarıyla da süsleyerek
resme teatral bir hava katmaya çalıştım.
Kah alçakgönüllü – kah kibirli duruşlarıyla, hem çekingen – hem seksi
görüntüleriyle,
bazen yüksek topuklu
ayakkabıları – bazen başında taşıdığı boynuzlarıyla,
bazen omzunda duran küçük
haberci bir kuş ya da kucağında taşıdığı kısmetli balıklarıyla,
jestleriyle, vücut
hareketleriyle,
izleyicisinin üzerinden hiç çekmediği kocaman ve hüzünlü
gözleriyle,
müstehcenlik - masumiyet – drama- düşsellik
gibi bünyesinde barındırdığı tüm abartılmış duygularıyla, alegorik
tutumuyla
ve bütünüyle “kadınca”
yaşantılar serisinden oluşan esrarengiz bir harikalar ülkesini
gözler önüne sermek istedim.
Resimlerimdeki kadınların her birini Havva’ya öykünen,
Adem’siz saklı cennetlerinde büyük bir cesaret ve tutkuyla,
ama tek başlarına, acımasızca ve hiç utanmadan Adem’lerine bakan
ve onları günaha davet eden modern Havva’lar olarak yorumlayabiliriz.
Kimi zaman çıplak, kimi zaman çekici bir etkiyle giydirilerek
sadelikleri lüksleştirirmiş
ve tuvalin içinde konumlandırılmış bu modern kadınlar,
hem kendilerini seyirlik bir nesne olarak kabul etmekte;
hem de her ne kadar savunmasız bir şekilde izleniyor olsalar da,
sahip olunamayacak kadar ulaşılması imkânsız bir yerde durmaktadırlar.
Çünkü onlara sahip olmak için
önce ellerinde tuttukları elmaya uzanmak
ya da vücutlarına dolanmış yılana dokunmak,
kısacası günahlarına ortak olup
bedelini de beraber ödemek
zorundadır izleyicisi!
Gözde Baykara
Galeri ARTist Çukurcuma
Ağa Külhanı Sokak,
No: 10/A Çukurcuma / İstanbul
Tel.: +90 212 251 91
63