PERFORMANS:
SALT'TA ELEKTRO
AKUSTİK SESLER III:
TOLGA TÜZÜN
SALT Beyoğlu, Açık
Sinema
Uzun Perşembe
kapsamında
27 Haziran Perşembe,
21.00
Canlı elektro akustik müzikte birçok parça şu soruyu
beraberinde getirir: Makine-insan etkileşiminde birbirine bağlılık derecesi
nedir? Bu canlı etkileşimde, bir (ya da daha fazla) müzisyen, enstrümanlar
eşliğinde doğaçlama veya önceden hazırlanmış bir performans gerçekleştirir.
Bunu eş zamanlı olarak dinleyen bir bilgisayar müziğe reaksiyon gösterir, onu
yorumlar ve canlı performanstan kaynak alan çeşitli bilgi akışına karşılık
verir.
Tolga Tüzün’ün “Subtle Minds” adlı projesi, “makinenin
tepkisi” fikri altına gizlenmiş iktidar sorusunu irdelemek üzere bu süreci
tersine çevirir. Bilindiği üzere, canlı gerçekleşen bir tepki söz konusu
değildir. Tepkiler hâlihazırda sürece ve söz konusu makinenin programına
kodlanmış; müzisyen pek çok müzikal seçim yaparak bunları etkileşimin içine
gizlemiştir. Bu hilelere yer vermeyen “Subtle Minds” projesinde
besteci/programcı, kendi tasarladığı sürecin objesi hâline gelir, makinenin
seçtiği ve aleatorik olarak uyguladığı süreçlere cevap verir.
Projede hiçbir beste ve gizli bir teleolojik süreç bulunmaz;
sadece bilgisayarın birkaç saniye sonra uygulayacağı süreci haber veren bir
mesaj vardır. Besteci/programcı, henüz yazılmamış bir müziğin icracısı; makine,
henüz algılanmamış bir müziğin bestecisi olur. İcracı, duyulan anın bestecisine
dönüşür. “Subtle Minds”da müzik, yaratılırken müzakere edilir; bestecinin
kendisi arayüzdür.
Program ücretsizdir.
PERFORMANCE:
SALT Beyoğlu, Walk-in Cinema
Electro-acoustic beats III at SALT
PERFORMANCE:
TOLGA TÜZÜN
SALT Beyoğlu, Walk-in
Cinema
Electro-acoustic
beats III at SALT
June 27, 2013, 21:00
In live electro-acoustic music, an established genre within
the repertoire of contemporary music, there are many pieces that take on the
following question: what is the degree of interdependence in machine-human
interaction? The following scheme is subsumed in the so-called mainstream live
interaction: an instrument player (or more) performs improvised and/or written
music and the computer listens, reacts, interprets and responds to the stream
of various information flowing from the live performance. Tolga Tüzün’s
project, called “Subtle Minds,” reverses this scheme in order to examine the
question of power that has been disguised under “the response of the machine;”
everyone knows that there is no such live response. The response is already
encoded in the process and the programming of that specific machine; the
composer/programmer has already made tons of musical and/or extra-musical
choices and concealed them in the interaction.
“Subtle Minds” upends that fraudulent scheme; here the
composer/programmer becomes the object of the process of his own
composition/design. He has to respond musically to the electronic processes
that the machine chooses and executes aleatorically. There is no score, no
hidden teleological process; there is just a message that announces what the
computer will carry out in a couple of seconds. The composer/programmer becomes
the performer of a music that is not written yet, the machine becomes the
composer of a music that is not conceived yet and the performer becomes the
composer of the exact moment that we hear, right now. Nobody has a full grasp
of what is going on in the larger scheme; it is the autonomy of
micro-organization of the components that tries to eliminate the ersatz
discourse of “freedom through the flexibility of the performance.” In “Subtle
Minds” the music is negotiated as it is being created, and the composer himself
is the interface.
Free of charge.