KEREM OZAN BAYRAKTAR
Sirk / Circus
3 Ekim – 3 Kasım 2013
basın bülteni
Kerem Ozan Bayraktar 3 Ekim – 3 Kasım 2013 tarihleri
arasındaki ‘Sirk’ isimli sergisinde 3 boyutlu görsellemeyazılımlarıyla
üretmiş olduğu çalışmaların bir bölümünü sunacak. ‘Sirk’, gösteriye, kapalı
sistemlere ve dansa dair bir sergi.
Uzun bir süredir imgelerin “anlam” ile ilişkisi üzerine
çalışan sanatçı, fotografik imgenin zaman içinde bir belgeye dönüşmesini
sağlayan yapısal nitelikleri bilgisayar ortamında simüle ederek hareketli ve
statik görseller üretiyor. Bayraktar’ın çalışmaları yapaylığın vurgulandığı
bilgisayar grafiklerinden fotorealist görselleştirmelere uzanan bir alanda,
fotoğraf ile tarihsel alışkanlıklar üzerinden kurduğumuz ilişkiler ile oynuyor.
Bu seride, Simcity gibi simülasyon oyunlarının ve Instagram
gibi telefon uygulamalarında popüler hale gelmiş sahte analog filtrelerin
estetiği, sanatçının donuk, mesafeli ve sürekli tekrarlar içeren dili ile ele
alınıyor. Bu alanları, Bayraktar’ın daha önce maketlerle, oyuncaklarla ya da
boş odalarla gerçekleştirdiği kurguların bir evrimi olarak görmek mümkün.
Simcity ya da Farmville gibi oyunlarda Tanrı’yı oynayan oyuncu, bilgisayar
yazılımlarında bir fotoğrafmış gibi olmaya çalışan zamansız ve mekansız imgenin
tüm öğelerini teker teker kurgulayıp, ortaya teatralliğin yoğun bir biçimde
vurguladığı sahneleri çıkarıyor. Sanatçı, Kartezyen evrende Tanrıcılık oynayan
sanatçının, fantezinin bir fantezi oluşunu elden geldiğince vurgulayarak
şaklabanlığını tümüyle ele vermesi gerektiğine inanıyor.
Bayraktar’a göre çalışmaları teknik anlamda tamamen anlamsız.
Figüratif dili mümkün olduğunca absürt bir biçimde ele almaya çalıştığını
belirten sanatçı, göstergelerin herhangi bir kavramın ya da temanın
illüstrasyonu olarak ele almak yerine doğrudan doğruya “bakmak” amaçlı içi boş
bir illüstrasyon olarak kavranması gerektiğini belirtiyor. Bayraktar, kasıtlı
bir biçimde izleyicide hikayeler ya da mesajlar üretmeye neden olacak
çağrışımları, sonunda tıpkı çalışmalardaki boşluk hissine neden olacak şekilde
-izleyicinin imge ile anlam arasındaki bağı kurup nihai arzusunu
gerçekleştiremeyeceği bir biçimde- kurguluyor. Bu nedenle Bayraktar’ın
çalışmalarında anlamı, ancak günümüz imgelerinin estetiği ya da çalışmalar
arasındaki soyut ilişkiler üzerinden kurmak mümkün. Kategorize etme,
örnekleme ya da sınıflandırma gibi amaçlarla imgelerin kullanımına
ilişkin yöntemlerle, çalışmalar arasında doğrudan olmayan benzerlikler sergide
göze çarpıyor. Aynı imgenin farklı dokularla tekrarı ya da bir çalışmadaki
kurgunun bir başkasında birebir yinelenmesi, bilgisayar görüntülerinin ortaya
çıkışındaki endüstriyel altyapıyı; imgelerin üretim araçlarının niteliğini
gözler önüne seriyor.
Kerem Ozan Bayraktar
Yurtiçi ve yurtdışında bir çok sergi ve etkinlikte yer alan
sanatçı Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü’nde Sanatta Yeterlik
eğitimine devam ediyor.
PG ART Gallery
Boğazkesen Cd. No: 76/B Tophane İstanbul
Tel.: +90 212 252 80 00