Sevinç ALTAN & Leman Sevda DARICIOĞLU
Tuhaf
2 Nisan – 2 Mayıs 2013
basın bülteni
“Tuhaf”
“Kimliğin saptırılması, yoldan çıkarılması”
44A Sanat Galerisi’nde bu ay “tuhaf” bir sergi var; Bölge,
Arabölge-Gölge, Arabölge-Av serilerinden tanıdığımız Sevinç Altan ve sergide
Philia adlı videosuyla yer alan Leman Sevda Darıcıoğlu “normali”, normalliği
kuran normlar ve kimliklerin inşasına dair sorular sorduruyorlar.
Sevinç Altan’ın muzır ve ihlalci çizgileri,” tuhaf “ve
“uygunsuz” bedenleri, özdeşleştiğimiz “normal” ve “doğal” kimliklerimizi
bulanıklaştırırken, Leman Sevda Darıcıoğlu’nun Philia'yı bedenlerin birbirine
geçtiği, bandaj şeritlerinin bedenleri birleştirdiği,"bağ"ladığı,
"bağ"landığı ortak bir deneyimin ürünü olarak sınırları aşındırıyor.
Sevinç Altan, insan-hayvan, erkek-kadın, normal-anormal,
doğru-yanlış, güzel-çirkin gibi ikiliklerin alt üst edildiği bir “arabölge”de
dolaşıyor yine. Etiket ve kategorilerin ihlal edildiği bir “arabölge”. Sanatçı
cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsel yönelim ve cinsel pratiklerle tarif edilen
bedenlerin “eteklerini” kaldırarak altına bakıyor; içinde bulunduğumuz
kategorilerin “güvenli” ortamında ayağımız kayıyor, tedirgin oluyoruz. Sergide
bir zamanlar “acaip”, “ucube” bedenlerin seyre sunulmasına gönderme yapılarak
sergi mekanının giriş bölümü vitrin olarak kullanılmış. Transparan malzemelerle
oluşturduğu çok katmanlı düzenleme, renkli çekiciliğiyle, önünden geçerken
ister istemez bakılmaya ayarlanmış. Ancak bozucu ve “tuhaf” ayrıntıları fark
ettiğinizde Nişantaşı mağaza vitrinlerinin albenili dünyasının tersine
çevrildiği bir “anormallik” haliyle yüzyüze geliyorsunuz.
Leman Sevda Darıcıoğlu’nun videosunda ise daha çok trans
erkekler, drag kingler ve transgenderlar tarafından kullanılan bandajlar,
cinselliğin, cinsiyetin normlarının dışında olmanın "bağ"ları olarak
kullanılmış. Ecemen, Çağlar Akay ve Küb'ün performanslarında bedenlerine
sardıkları bandajlar trans hayatların bir parçasına işaret ediyor. Yaratılması
istenen güvenli alan üzerindeki kameranın varlığının ve ardından
"kamusala" açılmanın etkileri düşünülerek gerçekleştirilen Philia'nın
bağlarında arzu, "kardeşlik", ensest, güven, ibnece-dönmece bir
yoldaşlık geziyor.
Sevinç Altan ve Leman Sevda Darıcıoğlu’nun, iktidarın
çeşitli tahakküm biçimlerinin belirlediği bedenlerimizin sınır ve yüzeylerinde
oynadıkları bu “Tuhaf” sergi 2 Nisan-2 Mayıs tarihleri arasında 44A Sanat
Galerisi’nde görülebilir.
44 A Sanat Galerisi
Ahmet
Fetgari Sk. 44/A Teşvikiye, 34365 Istanbul – Türkiye
Tel.: +90
212 233 33 80