Bir Balon Yok mu?, Seramik,
metal, 35x16x18 cm. 2014
BURÇAK BİNGÖL
Araba Sevdası
10 Mayıs – 21 Haziran
2014
basın bülteni
Galeri Zilberman,
Burçak Bingöl’ün yeni çalısmalarından oluşan sergisini sunmaktan mutluluk
duyar.
Sergi 9 Mayıs Cuma
günü Mısır Apartmanı’nda açılıyor.
Sanatçının Galeri
Zilberman’daki bu ikinci solo sergisi, adını, Recaizade Mahmut Ekrem’in
“Araba Sevdası” isimli klasik romanından
alıyor.
1896’da yazılan bu
roman, tipik bir ask hikayesinden farklı olarak;
Türkiye’nin, Batı’daki sınıf, adap ve
modernlik olgularındaki konumuna olan tutkusunu hikayelestirerek,
Batı’yla aynı
düzeyde olabilme arzusuna ayna tutuyor.
Yazar, mizahi, yer
yer de alaycı bir üslupla, modern Türk’ün zihin karmasasını okuyucuya
aktarıyor.
Batılılasma projesinin bir sonucu olarak, Osmanlı geçmisinden sıyrılmıs modern
Türk’ün, bulanıklasan kimligi,
Dogu ve Batı, geçmis ve gelecek arasında dolasıp
duran bir karakter olarak betimleniyor.
Bingöl, bu son
sergisiyle, toplu hafıza, kimlik sorunsalı ve “arada olma” halini,
biçimci oldugu kadar sezgisel; kavramsal
oldugu kadar dekoratif unsurlarla irdeliyor.
Dogu ekseninden
yönelen bir bakısla, geleneksel sanatlardan eklemledigi motif, bezeme ve
malzemelerle yeni
olasılıklar üzerine düsünüyor;
tekrar etme pratigiyle olusturdugu örüntüsel
(pattern) desenler kurguluyor.
Bingöl, Osmanlı ve
Islam geleneginin etkisindeki süslemeleri, baglamından koparıp kopyalayarak,
iz sürüyor, yeniden
üretiyor ve yaratıcı sürece yogunlasarak
yeni bir gelenegin
olusmasına olanak veriyor.
Gerçeginden kalıp
alınarak, seramikten üretilmis bir kamyon Seyir
adlı çalısma,
serginin merkezine konumlanarak diger
çalısmalara kaynaklık ediyor.
Sanayi devriminin
sembolü niteligindeki, modernlik ve ilerlemenin en somut araçlarından biri olan
kamyon, tasıdıgı
kültürel yükle pek çok sanatçı tarafından irdelenmis bir konudur.
Bingöl, birbiri
üzerine binmis Türk motifleri ve seçtigi diger malzeme
ve süslemelerle bu
sert yüzeyin ifade ettikleri arasında kadınsı ve hassas bir denge kuruyor.
Nihayetinde, varolusun ve kimligin kırılgan dogası, sanat, cinsiyet, ve
basmakalıp kültürel
sablonlar arasında ilerleyebilmek için kendi “seridini” arıyor.
Kamyonun içinden
çıkmıs, dısarıdan görünmeyen ama sistemi bir arada tutan
mühim mekanik
parçalar dönüsüme ugrayarak bir dizi nükteli heykele dönüsüyor.
Görkemli kadifeler,
biçimi bozulmus çiçeklerle, zıt malzemeler birbirinin içinden geçerek
tuhaf güzelliklerini
absürt bir ahenkle sergiliyorlar.
Içerdigi zengin
referanslarla, Araba Sevdası,
gelenek, süsleme gibi
çagdas sanatta
kenarda kalmıs sorunları kapsamına alarak çokkültürlülügün
ve evrensel
degerlerin gelecege yön veren araçlar olabilecegine gönderme yapıyor.
Burçak Bingöl’ün Araba Sevdası sergisi için hazırlanan
katalogda
Olcay Akyıldız ve
Fatih Altug’un beraber kaleme aldıkları yazı ve
Emre Zeytinoglu’nun
metni sergiye eslik ediyor.
Burçak Bingöl (d.
1976, TR) Istanbul’da yasamakta ve çalısmaktadır.
Yakın geçmiste,
küratörlügünü Fabrice
Bousteau’nun yaptıgı Small Is Beautiful
ile Abu Dhabi Art’da;
ve küratörlügünü
Ferhat Özgür’ün yaptıgı Oldugumuz Gibi
ile Galeri Zilberman’da;
Isın Önol’un
küratörlügünü yaptıgı Ögrenilmis
Çaresizlik; Otorite, Itaat ve Kontrol Üzerine
adlı sergiyle
Bergsen&Bergsen Galeri’de
çalısmaları
sergilenmis olan Bingöl, bu sene gerçeklesecek olan Art Basel Hong Kong’ta da
solo projesiyle yer
alacak.
Sanatçının daha önce
ikisi New York’ta gerçeklesmis olan
toplam dört kisisel sergisi olmustur.
Galeri ZİLBERMAN (Kat 2)
Istiklal Cad. Misir
Apt. No:163 K.2 D.5
Beyoglu / Istanbul,
Turkey
Tel: +90 212 251 12
14