23 Nisan 2014

Galeri ZILBERMAN (Kat 2) – BURÇAK BİNGÖL – Araba Sevdası

  
  

 Bir Balon Yok mu?, Seramik, metal, 35x16x18 cm. 2014

BURÇAK BİNGÖL

Araba Sevdası

10 Mayıs – 21 Haziran 2014

basın bülteni

Galeri Zilberman, Burçak Bingöl’ün yeni çalısmalarından oluşan sergisini sunmaktan mutluluk duyar.
Sergi 9 Mayıs Cuma günü Mısır Apartmanı’nda açılıyor.
Sanatçının Galeri Zilberman’daki bu ikinci solo sergisi, adını, Recaizade Mahmut Ekrem’in
 “Araba Sevdası” isimli klasik romanından alıyor.
1896’da yazılan bu roman, tipik bir ask hikayesinden farklı olarak;
 Türkiye’nin, Batı’daki sınıf, adap ve modernlik olgularındaki konumuna olan tutkusunu hikayelestirerek, 
Batı’yla aynı düzeyde olabilme arzusuna ayna tutuyor.
Yazar, mizahi, yer yer de alaycı bir üslupla, modern Türk’ün zihin karmasasını okuyucuya aktarıyor. 
Batılılasma projesinin bir sonucu olarak, Osmanlı geçmisinden sıyrılmıs modern Türk’ün, bulanıklasan kimligi, 
Dogu ve Batı, geçmis ve gelecek arasında dolasıp duran bir karakter olarak betimleniyor.
Bingöl, bu son sergisiyle, toplu hafıza, kimlik sorunsalı ve “arada olma” halini,
 biçimci oldugu kadar sezgisel; kavramsal oldugu kadar dekoratif unsurlarla irdeliyor.
Dogu ekseninden yönelen bir bakısla, geleneksel sanatlardan eklemledigi motif, bezeme ve
malzemelerle yeni olasılıklar üzerine düsünüyor;
 tekrar etme pratigiyle olusturdugu örüntüsel (pattern) desenler kurguluyor.
Bingöl, Osmanlı ve Islam geleneginin etkisindeki süslemeleri, baglamından koparıp kopyalayarak,
iz sürüyor, yeniden üretiyor ve yaratıcı sürece yogunlasarak
yeni bir gelenegin olusmasına olanak veriyor.
Gerçeginden kalıp alınarak, seramikten üretilmis bir kamyon Seyir adlı çalısma,
 serginin merkezine konumlanarak diger çalısmalara kaynaklık ediyor.
Sanayi devriminin sembolü niteligindeki, modernlik ve ilerlemenin en somut araçlarından biri olan
kamyon, tasıdıgı kültürel yükle pek çok sanatçı tarafından irdelenmis bir konudur.
Bingöl, birbiri üzerine binmis Türk motifleri ve seçtigi diger malzeme
ve süslemelerle bu sert yüzeyin ifade ettikleri arasında kadınsı ve hassas bir denge kuruyor. 
Nihayetinde, varolusun ve kimligin kırılgan dogası, sanat, cinsiyet, ve
basmakalıp kültürel sablonlar arasında ilerleyebilmek için kendi “seridini” arıyor.
Kamyonun içinden çıkmıs, dısarıdan görünmeyen ama sistemi bir arada tutan
mühim mekanik parçalar dönüsüme ugrayarak bir dizi nükteli heykele dönüsüyor.
Görkemli kadifeler, biçimi bozulmus çiçeklerle, zıt malzemeler birbirinin içinden geçerek
tuhaf güzelliklerini absürt bir ahenkle sergiliyorlar.
Içerdigi zengin referanslarla, Araba Sevdası, gelenek, süsleme gibi
çagdas sanatta kenarda kalmıs sorunları kapsamına alarak çokkültürlülügün
ve evrensel degerlerin gelecege yön veren araçlar olabilecegine gönderme yapıyor.
Burçak Bingöl’ün Araba Sevdası sergisi için hazırlanan katalogda
Olcay Akyıldız ve Fatih Altug’un beraber kaleme aldıkları yazı ve
Emre Zeytinoglu’nun metni sergiye eslik ediyor.

Burçak Bingöl (d. 1976, TR) Istanbul’da yasamakta ve çalısmaktadır.
Yakın geçmiste,
küratörlügünü Fabrice Bousteau’nun yaptıgı Small Is Beautiful ile Abu Dhabi Art’da;
ve küratörlügünü Ferhat Özgür’ün yaptıgı Oldugumuz Gibi ile Galeri Zilberman’da;
Isın Önol’un küratörlügünü yaptıgı Ögrenilmis Çaresizlik; Otorite, Itaat ve Kontrol Üzerine
adlı sergiyle Bergsen&Bergsen Galeri’de
çalısmaları sergilenmis olan Bingöl, bu sene gerçeklesecek olan Art Basel Hong Kong’ta da
solo projesiyle yer alacak.
Sanatçının daha önce ikisi New York’ta gerçeklesmis olan
 toplam dört kisisel sergisi olmustur.

Galeri  ZİLBERMAN (Kat 2)

Istiklal Cad. Misir Apt. No:163 K.2 D.5

Beyoglu / Istanbul, Turkey

Tel: +90 212 251 12 14