Susan Hefuna, Lel Sabr, 2008, 100 x
140 cm
SUSAN HEFUNA
BeYond NoThing
5 Nisan / April – 3 Mayıs
/ May 2014
basın bülteni
Susan Hefuna, çizim,
heykel ve enstelasyonun yanı sıra
video, fotoğraf ve
performans gibi farklı medyaları kullanarak uluslararası ölçekte işler üretiyor
ve sergiler
gerçekleştiriyor. Hefuna’nın Sharjah Art Foundation tarafından düzenlenen
büyük solo sergisiyle
aynı zaman rastlayan Pi Artworks İstanbul’daki sergisi,
sanatçının dokuma
işlerine odaklanıyor ve benzersiz kültürlerarası kimliğini biçimlendiren
görsel ve kültürel
gösterenleri araştırıyor.
Susan Hefuna, göz
alıcı graffitilere benzeyen dokuma işlerini 2001’den bu yana üretiyor.
Kostümleri, yerleştirmeleri ve duvar
dokumalarını kapsayan işlerinde
dünya genelindeki
çeşitli geleneklerden faydalanan Hefuna,
benzersiz sanatsal
dilini bu şekilde geliştirdi.
Hefuna’nın dokuma
işleri Afrika ve Japon estetiğinden,
çok-katmanlı ikonik
kırkyama desenleriyle geleneksel Amerikan yorgan zanaatından
ve hikâye
anlatıcılığından olduğu kadar Mısır’a özgü çadır yapma geleneğinden
ve eski Kahire’nin
khayamiya’larından besleniyor.
Khayamiyalar’ın
desenleri Mısır’a özgü pamuktan özenle dokunuyor
ve çadırların iç
mekânlarını canlandırmak için rengârenk tasarımlarla uygulanıyor.
Hefuna da Mısır
pamuğunu işliyor, birbirine bağlı noktalar ve çizgiler ile
çok katmanlı çizimlerine benzeyen, iyi bilinen
büyük ölçekli
maşrabiyelerin (tahta kafeslerin) mimarisini hatırlatan yapılar yaratıyor.
Here Now [Şimdi
Burada] gibi dokuma diptiklerinde
veya Beyond Nothing
[Hiçliğin Ötesinde] gibi triptiklerinde
bu birbirine bağlanan
beyaz noktalar ve çizgiler, birer takım yıldız,
siyah pamuğun
oluşturduğu bir gece semasının dışına uzanan bir yıldız kümesi,
kelimelerin, şekillerin ve renklerin
oluşturduğu bir galaksi gibi
arz-ı endam ediyor. Hefuna, Arapça ve İngilizce
kelimeleri de
yeni tasarım uygulamaları yaratmak amacıyla
kumaşlara ekliyor
veya mevcut kelimeleri ve deyimleri kendi
diline uyarlayarak yeni kelimeler yaratıyor.
Bazen kelimeler ve
harfler zar zor okunabilen imgelere dönüşerek başkalaşıyor.
Diğer zamanlarda, kelime ve metin kolajları
anlam katmanlarını zorluyor.
Bazıları efsanevi
Mısırlı şarkıcı Umm Kalthoum'un şarkılarına gönderme yapan Anta Omri'de
belirgin olduğu gibi popüler kültüre atıfta
bulunurken, Sabr Gamil (‘Patience is Beautiful’)
de dahil olmak üzere diğerleri Arap, İngiliz
ve Alman kültürünün vecizelerinden faydalanıyor.
Harflerin, yapıların
ve kelimelerin bu karışımı,
izleyicilerin kültürel ve sosyal
birikimlerine,
Hefuna'nın kültürlerarası imalarını
kavrayışlarına bağlı olarak
izleyicilerde farklı duyguları harekete
geçiriyor.
"BeYond NoThing" sergisi, Hefuna'nın
dokuma işlerini ilk kez bir araya getiriyor.
Yeni ve mevcut
işlerin bir arada olduğu sergi,
Hefuna'nın
kelimelerin ötesindeki anlamı,
izleyicilerin duygu ve hafıza katmanlarını
harekete geçirme marifetini
sorgulamasını
sağlayan
şiirsel tutumu belirginleştiriyor.
Pi ARTWORKS Istanbul
İstiklal Cad. Mısır
Apt 163/4 Galatasaray
Tel: +90 212 293 71
03