çeyiz // dowry
3 Nisan / April – 17 Mayıs
/ May 2014
basın bülteni
Ulusal ve
uluslararası pekçok sergiye ve bienale katılmış olan seramik sanatçısı K. Deniz
Pireci;
kadın sorunlarının
çok tartışıldığı günümüzde gündeme damgasını vuracak bir sergi ile,
03.04.-17.05.2014
tarihleri arasında Merhart Galeri'de.
Yaklaşık 10,000 parça
porselen birimden meydana gelen "Çeyiz" sergisi;
"bir kızın en
değerli çeyizi bekaretidir"
sözüyle kıskaca
alınan kız çocuklarını, kendilerini koruma gerçeği ile büyümelerini,
toplumun baskısını ve
bakışını oldukça etkileyici bir yöntem ile anlatıyor.
ÇEYİZ
Çeyiz’ in tüm
gerçekliği aslında içinde bulunduğum toplumun ortak gerçekliğidir.
Bir kızın en değerli
çeyizi bekaretidir sözüyle kıskaca alınan kız çocukları,
kendilerini daima korumaları gerçeği ile
büyütülürler.
Kız çocukları için
hazırlanan çeyizlerdeki örtüler de;
önce sandıklarda,
sonrasında kapıları kilitli misafir odalarında hep koruma altındadırlar.
Tüm bu konuları
kırılgan bir malzeme olan porselenle tekrarlarla üreterek,
kendi içimdeki
kırılganlığımla yüzleştim.
Kimi zaman zırh gibi
beni kuşatan kalkanlarım oldu, kimi zaman da savunmasız yanlarımla savaştım.
10.000 i bulan
birimlerle yaptığım düzenlemeler
kendi geçmişim,
belleğim ve toplumsal aidiyetimle ilgili ipuçları içeriyor.
Ben de geçmişte
kilitli misafir odalarının gizemli cazibesini yaşadım.
Ben de annemin
çeyizinin havalandırmak için sandıktan törenle çıkarılışına şahit oldum.
Ben de, bekaretini
kaybettiği için öldürülen kızların acısını içimde hissettim.
Çocukluğumuzun ve
kadınlığımızın karanlık tarafları üzerine bir kez daha düşünmek için,
kutsanmış estetik
kaygıların dışında bir yolla yeni bir yöntem denedim.
Bir ritüel gibi her
birini tek tek elde yaptığım binlerce porselen parça, üretim süreciyle bir
araya gelince,
sürmekte olan bir hikayenin anlatımına katkıda bulunuyorlar.
Bir bütün olarak sadece işaret etmekle
kalmayıp, izleyeni de bu sürecin
ve hepimiz için
açmazı olan bir gerçekliğin
parçası haline
getiriyor.
K. Deniz Pireci
press release
K. DENİZ PİRECİ
DOWRY
April 03 – May17,
2014
The overall reality
of the dowry is actually the common reality of the society that I live in.
Girls are restricted with the words:
" The most valuable item in a girl's
dowry is her virginity."
and are brought up
with the reality that they must always 'protect' themselves.
The coverings in the
dowries prepared for little girls are first kept in dowry chests
and then in locked up
guest rooms, always under protection.
I have faced my
vulnerability within by bringing out all these issues repeatedly,
with a vulnerable
material: porcelain.
I had armors covering all over me at times and
I sometimes fought my defenseless sides too.
These compositions
that I made using about 10000 items have a clue of my past,
my recollections and
my relation to society.
I have experienced
the mysterious charm of the locked up guest rooms too.
I have witnessed my mother's dowry being put
out of the dowry chest for airing with ceremony.
I have felt the agony
of the girls who were killed for losing their virginity.
In order to think about
the dark sides of our childhood or our womanhood one more time,
I have tried a new way apart from the
sanctified aesthetical concerns.
Thousands of
porcelain pieces that I handcrafted one by one like a ritual,
together with the
production phase, all contribute to the telling of a story which is still in
progress.
As a whole, it does
not only point out to this process
but also makes the
audience a part of the reality that has a dilemma in all of us.
K. Deniz Pireci
MERHART Sanat Galerisi
Tom tom Mah.
Boğazkesen Cad. No:59 Tophane / Istanbul / Turkey
Tel.: +90 212 244 84
24