Lambda baskı, 100 x 130cm, Ed. 5+1 A.P.
İstem Dışı Körlük
karma sergi
11 Ocak – 22 Şubat
2014
Sophie Dvořák
Şakir Gökçebağ
Berat Işık
Claudia Larcher
Bernd Oppl
Liddy Scheffknecht
Aylin Tekiner
Küratör: Işın Önol
basın bülteni
Galeri Zilberman, Işın Önol’ün küratörlüğünü
gerçekleştirdiği; Sophie Dvořák, Şakir Gökçebağ, Berat Işık, Claudia Larcher,
Bernd Oppl, Liddy Scheffknecht ve Aylin Tekiner’in çalışmalarını ön plana
çıkaran “İstem Dışı Körlük” isimli karma sergiyi sunmaktan mutluluk duyar.
“İstem dışı körlük” terimi psikolojide türetilmiştir ve
deneğin dikkati başka bir görevle, olayla veya nesneyle meşgul olduğu için,
gözle görülebilir olan beklenmedik bir nesneyi farketmedeki başarısızlığından
bahsetmektedir. Bu fenomen bir görme bozukluğundan veya yetersizliğinden
kaynaklanmaz.
Galeri Zilberman’daki sergi; medya, politika ve reklam
endüstrisinin, “özgür seçim”in farkındalığını manipüle eden baş aktörler
olduğuna odaklanır ve fiziksel, sosyal ve zihinsel açılardan, görme duyusunun
bu manipülasyon süreçlerindeki rolünü sorunsallaştırır. Sergideki sanatçılar,
görünebilirlik ve algı kavramları ile bağlantılı olarak çeşitli stratejiler
geliştirmektedirler.
Sophie Dvořák’in çizimlerinde; adaleti, adaletsizliğin
normal hale getirilişini ve bunun sosyal sonuçlarını nasıl algıladığımız
hakkında politik sorular beliriyor; diğer tarafta, Claudia Larcher’ın video
animasyonu mekansal algımıza meydan okuyor. Berat Işık’ın videoları görünmezlik
ve ötekilik arasındaki güçlü bağlantı ile ilgilenmekte: “Karanlıkta Dans”
izleyiciye sosyal körlük kavramını hatırlatıyor; “Gözü Tamamen Kapalı” ise
kitleleri kör tutmanın mekanizmalarını gösteriyor. Diğer yandan, “Kıyamet
Lütfen”, görme duyusunu ortadan kaldırmaya karar veren, bastırılmış öteki’yi
temsil
eden bir aileyi canlandırıyor.
Mekana özel enstalasyonunda, Şakir Gökçebağ, malzemelerde ve
gündelik nesnelerde gömülü olan olası anlamları yerinden oynatıyor. Fotoğraf
çalışması “İsimsiz (Yapraklar)”da, dijital olarak rötuşlamak yerine, çekimini
yaptığı nesneleri direkt olarak manipüle ederek optik ilüzyonlar yaratıyor.
Liddy Scheffknecht’in videosu “Outshine”da bir futbol
karşılaşması, sahadaki oyuncuların gölgelerine indirgeniyor. “Crop“ başlıklı
çalışması ise izleyenlerin dikkatini dağıtarak, aslında hiçbir alakası olmayan
bir gölge ile bir sahte nesneyi birbirine bağlıyor. Performans aktivitesi ile
Aylin Tekiner, bilgi manipülasyon süreçlerine katkıda bulunuyor. Bernd Oppl’un
“Açısal Alan” versiyonu ise algının öznelliği ve sanal mekan ile otonom nesne
arasındaki etkileşimi ile ilgili soruları irdeliyor. “Hasta Bina” ve “Gecikme
Odası” başlıklı çalışmaları izleyicilerin mimari mekan algısını değiştirirken,
“Otel Odası” bir adım daha ileriye giderek, ilk bakışta göze çarpmayacak bir
şekilde yavaşça donan kişilerüstü bir otel odasını sunuyor.
“İstem Dışı Körlük” başlıklı sergiye bir de katalog eşik
ediyor ve sergi 22 Şubat’a kadar gösterimde olacak. Daha fazla bilgi veya basın
görüntüleri için, lütfen lal@galerizilberman.com ile irtibata geçiniz.
Galeri ZİLBERMAN
Istiklal Cad. Misir Apt. No:163 K.2 D.5
(eski CDA-PROJECTS salonu / Zilberman ile birleşti)
Beyoglu / Istanbul, Turkey
Tel: +90 212 251 12 14
Çalışma saatleri: Salı-Cuma: 10:00-19:30 Cumartesi:
12:00-19:00