HÜSEYİN BAHRİ ALPTEKİN MoMA'da
50 yıl sonra Türkiye'den MoMA Resim ve Heykel koleksiyonuna
giren ilk eser
Rampa; Hüseyin Bahri Alptekin'in "H-Fact:
Hospitality/Hostility" (H-Faktörü: Misavirperverlik/Husumet) (2003–7) adlı
işinin New York'ta bulunan Modern Sanat Müzesi'nin (MoMA) daimi koleksiyonuna
katılmış olduğunu duyurmaktan gurur duyar.
H-Fact: Hospitality/Hostility, Zühtü Müridoğlu'nun "The
Unknown Political Prisoner" [Bilinmeyen Siyasi Esir] adlı heykelinden tam
54 yıl sonra MoMA'nın Resim ve Heykel koleksiyonuna kattığı ilk iş olma
özelliğini taşıyor. MoMA, geçtiğimiz yıl Rampa tarafından temsil edilen Cengiz
Çekil'in "Günce" isimli işini de desen koleksiyonu için almış ve bu
iş "I Am Still Alive: Politics and Everyday Life in Contemporary
Drawing" (23 Mart–19 Eylül 2011) isimli sergide gösterilmişti.
H-Fact: Hospitality/Hostility serisi, Hüseyin Bahri
Alptekin'in Hospitality/Hostility'si daha geniş
H-Faktörü serisinin bir parçasıdır. Hospitality/Hostility
otel tabelalarına atıfta bulunur ki bu tabelalar Alptekin'in kariyerinde
çeşitli şekillerde yeniden ortaya çıkar. Alptekin otel tabelalarının
fotoğraflarını çekmeye 1980lerde başlamıştı. Fotoğraflardaki otel adları
kaynağını dünyanın dört bir köşesindeki şehirlerden alıyordu. Alptekin'i
büyüleyense düşük gelirli tüketicilere hitap eden ama, gösterişli tabelalar ve
şatafatlı isimlere sahip bu esrarengiz otellerin isimleriyle ev sahipliği
yaptıkları arasında hiçbir alaka olmamasıydı. H-Fact: Hospitality/Hostility kent
siyasetinin çelişkileri üzerine düşüncüler sunan çok katmanlı bir çalışma
olarak dikkat çekti ve yurtiçinde ve yurtdışında pek çok kez sergilendi.
H-Fact Viyana'da küratörlüğünü Harald Szeeman'ın yaptığı
Bal/Kan: Blutt und Honig (Essl Museum, 2003) başlıklı sergide ve Platform Garanti'de
(İstanbul, 2003) sergilenmişti. Manifesta 5 (San Sebastian, 2004), 1. Bienal
Internacional de Arte Contemporaneo de Sevilla (2004), Santral İstanbul (2007),
Maison de Folie de Wazemmes (2009, Lille, France) ve pek çok başka sergide
gösterildi.
Hüseyin Bahri Alptekin
Hüseyin Bahri Alptekin'in sanatsal üretimi küreselleşmenin,
göçün, sürgünün, kültürler arası imge dolaşımının etkilerini seyahat, kişisel
tarihler, arşivler aracılığıyla anonim olarak üretmeye odaklanmıştır.
Alptekin'in 2007'de vakitsizce aramızdan ayrılana kadarki mesleki ve
entelektüel varlığı Türkiye ve Doğu Avrupa'daki sanat dünyasında itici bir
kuvvet olmuştu. Sanatçı, çalışmalarına fotoğraf-yerleştirmeleri, kolajlar,
nesneler ve beton sığınakları, renkli plastik futbol toplarıyla dolup taşan
gerçek boyutlarında bir kamyonu dahil ederek, geleneksel olmayan görsel
araçları kullanarak çok katmanlı, karmaşık bir görsel dil oluşturmuştur.
Alptekin, São Paulo Bienali (1998), Cetinje Bienali (2002)- burada UNESCO
Ödülü'nü kazanmıştır- "How Latitudes Become Forms, " Walker Art
Center (2003), Manifesta 5 (2004), 2. ve 3. Tirana Bienali (2003, 2005) ve
İstanbul Bienali'ne (1995, 2005) katıldı. "Don't Complain" başlıklı
yerleştirmesiyle 2007'de 52.si düzenlenen Venedik Bienali'nde Türkiye'yi temsil
etti. Aynı yıl, Londra'da Tate Modern'da "Global Cities"e katıldı.
Alptekin'in pratiği hakkındaki retrospektif 2011'de Salt Beyoğlu'nda "Ben
Bir Stüdyo Sanatçısı Değilim!"
başlığı altında düzenlenmiştir.
Rampa İstanbul
Şair Nedim Caddesi No: 21a
Akaretler 34357 Beşiktaş
İstanbul / Türkiye
Tel.: (+90) 212 327 08 00
Salı – Cumartesi, 11:00 – 19:00 / Tuesday – Saturday, 11:00
– 19:00
Pazartesi randevuyla / Monday by appoinment.