Rahmi Koç Müzesi - İstanbul
B-24 Liberator "Hadley's Harem"1 Ağustos 1943 - "Kara Pazar" olarak adlandırılan günde Romanya’daki Ploesti petrol rafinerilerini bombalamak üzere Bingazi’den kalkan 177 Liberatorden biridir. B-24, hedefi bombalamasının ve bir Alman savaş uçağı tarafından vurulmasının ardından Kıbrıs'taki İngiliz Üssü'ne inmeye çalışmış ancak Antalya yakınlarına mecburi iniş yapmıştır. Uçağın ön bölümü kazadan sağ kurtulan yedi kişiden biri olan Bay Roy Newton'un yardımıyla 1995'de çıkarılmış ve kısmen restore edilerek sergilenmeye başlanmıştır. Uçağın geri kalanı Türk Hava Kuvvetleri tarafından saklanmıştı ve kayıp parçalar yeni aliminyum çerçeve ile desteklendikten sonra şimdi tüm uçak tenteli alanımızda sergilenmekte.
Hadley's Harem'in Öyküsü:
B-24 Liberator ‘Hadley’s Harem’ 41-2431-L seri numarası ile 1941 yılında Consolidated tarafından imal edilmişti. 1 Agustos 1942 tarihinde Ploesti-Romanya petrol tesislerine yapılan bombardıman saldırısı sırasında ‘Hadley’s Harem’,U.S Army Air Force 98th Bomber Group ‘Pyramiders’e dahil olarak görevdeydi. ‘Hadley’s Harem’ bu tarihi harekat sırasında grup lideri Albay John R. ‘Killer’ Kane’in öncülük ettiği ‘Flight One’ içinde, Kane’in sol kanadındaki ilk uçaktı.
98. Bombardıman grubunun hedefi 'White Four' kod ismiyle tanınan, Ploesti'deki en büyük petrol tesisi olan Astro Romana Rafinerisiydi. Rafineri birçok sabit uçaksavar bataryasına ilaveten, çevresindeki demiryolu üzerinde yol alan tren üzerine yerleştirilmiş gezici bir uçaksavar bataryası tarafından da korunmaktaydı. Yapılan uçuş planına göre, yüksek irtifada iki grup halinde Romanya'ya kadar uçulacak ve rafineri yakınında ani alçak uçuşla geçilecek, önceden çöl'de kurulan maketler üzerinde provaları yapıldığı şekilde, bombardıman gerçekleştirilecekti. Adriyatik üzerinde karşılaşılan kötü hava şartları sonucunda iki grup birbirinden kopunca telsiz suskunluğunu bozmak zorunda kaldılar, bu da Almanların önceden hazırlıklı olmalalarına ve sonuçta büyük zayiat verilmesine yol açtı.
'Hadlay's Harem' hedefe ulaşırken uçağın burun kısmından girerek patlayan bir uçaksavar mermisi,bu kısımda büyük bir tahribata neden oldu. Gögsüne şarapnel parçaları isabet eden bombacı Storms hemen can verdi. Seyrüseferci Tabacoff'da bu sırada yaralandı. 2 numaralı motor da durmuştu. Mühendis Russell PAge el kumandalarını kullanarak bomba yuvalarının kapaklarını açtı ve uçağın bomba yükünü boşalttı. Uçak ağır bir yara almıştı. Bingazi'ye doğru dönüş yolculuğuna başladılar. Ancak kısa bir süre sonra bunu gerçekleştiremeyeceklerini anlayıp rotalarını Türkiye üzerinden Kıbrıs'taki İngiliz Hava Üssü'ne yönelttiler.
Anadolu üzerinde 3 numaralı motor da sustu. Toros Dağları'nı aştıktan kısa bir süre sonra 1 numaralı motorun yağ basıncı hızla düşmeye başladı. Kıbrıs'a uçamayacaklarını anlayan pilotlar Türkiye'nin Akdeniz kıyılarına inmeye karar verdiler. Manavgat civarında deniz üzerinde iyice alçalarak kumsala yaklaşırken, uçağın son kalan iki motoru da sustu. Bir kanadının suya değmesi ile uçak şiddetle denize çarptı ve hızla battı. Pilot ve yardımcı pilot uçaktan hiç çıkamadılar.
Sağ kalan diğer mürettebat yüzerek kıyıya ulaştı. İlk tıbbı müdaheleleri, onları bulan Türk köylüler tarafından yapıldı. Yaralılar ardından İstanbul Amerikan Hastanesi'ne yollandılar, deniz kazazedesi olarak kabul edilip, Dış işleri Bakanlığı tarafından serbest bırakıldılar.
Rahmi M. Koç Müzesi WEB >>