KEMAL TUFAN
instru-mental II
15 Mayıs – 7 Haziran 2013
basın bülteni
Kemal Tufan yeni sergisi ‘instru-mental II’ de geçtiğimiz yıllarda
gerçekleştirdiği kafes formundaki çalışmalarını yeni betimlemelerle derinleştiriyor.
İçerisinde kuşların yer aldığı dolma kalem ve çekiç başlı köpek balığı şeklindeki
metal heykellerle başlayan seri, bu sergide daha minimal formlara doğru biçimleniyor.
Sanatçının bu tarzdaki metal heykellerinin en çarpıcı özelliklerinden
biri mekanda hacimsel olarak değil, ‘sınır çizme’ şeklinde yer kaplamasıdır.
Tufan’ın heykellerinin bedeni girilmezdir. Bu girilmezlik, kendini görsel alanda
kurmaz çünkü heykellerin içinden mekanı görmek mümkündür. Tam da bu nedenle çalışmalar
algı ve mekan ilişkisi üzerinden inşa edilirler. Heykeli görebilmek için heykelin
kapladığı alana eşdeğer bir görsel alana ihtiyaç yoktur. ‘Kafes’ mekanda mekan yaratan
ve dışarıdan içerisini, içeriden de dışarıyı görmeye olanak tanıyan bir yapıdır.
Heykel sanatının temel problemlerini çözümlemeye yönelik olan bu durum, aynı zamanda
sanatçının ‘kamuflaj’, ‘korunma’ ve
‘doğa’ kavramlarını kendi ikonagrafisi ile yorumlamasının bir sonucudur.
Tufan'ın ‘instru-mental II’ adlı sergisinde galeri tavanında
konumlandırdığı bulutlarda bu nitelik özellikle görünür kılınmıştır. Kemal
Tufan, gözle görülen fakat içine de girilebilen bulutun uçucu özelliklerini,
kendi malzemeleriyle yeniden yorumlayarak şiirsel bir transfer gerçekleştirir.
Bir yontuya dönüşen bulutun geçici formları, Tufan'ın heykellerinde hala geçirgenliğini
korur.
Kemal Tufan, doğrudan düzenlemeye geçmek yerine, klasik malzemenin
sınırlarında dolanarak heykelin tanımını problem edinmiş bir sanatçıdır.
Paradoks, çelişki ve ironi gibi edebi oyunların heykel sanatının alanına sokulması;
hareketli görüntülerin heykellerin içine gömülmesi ve zaman zaman canlı varlıkların
heykel olması, Kemal Tufan’ın multidisipliner bir sanatçı olmasından değil,
kendini heykeltraş olarak tanımlamasından ileri gelir. Tufan merkezde heykeli tutarak
diğer malzemelerin heykelleşmesine olanak tanır.
1962’de Silivri’dedoğan sanatçı, İTÜ Endüstri Mühendisliği’nin
ardından Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü'nü bitirmiştir.
Yurt içinde ve yurt dışında pek çok sergi gerçekleştiren sanatçının açık hava heykelleri
dünyanın çeşitli kentlerinde yer almaktadır.
PG ART Gallery
Boğazkesen Cd. No: 76/B Tophane İstanbul
Tel.: +90 212 252 80 00