MeMet GÜRELİ
Fragmanlar
18 Nisan – 9 Mayıs 2013
Açılış ve kokteyl: 18 Nisan Perşembe 2013, saat 18.30
basın bülteni
FRAGMANLAR
“Yapıta gerçeklik
fragmanlarının eklenmesi,o eseri derin bir biçimde değiştirir ve başka bir
statü kazandırır. Artık parçalar gerçekliğe işaret eden birer gösterge değil, gercekligin
kendisidir.” Adorno
20.yy başlarinda montaj
kavraminin, sinemada, edebiyatta ve resimde, yapıtın oluşturulma evresinde, gerçeklik
fragmanlarının eklenmesi denemeleri bilinen bir olgudur. Ronasans’tan beri
hakim olan temsil resmini bilinçli bir şekilde bu montaj mantığı ile yıkan
Kubistler’dir. Akımın öncülüğünü yapan
sanatçılar tarafından işlenmemiş görsel malzemelerin yeniden inşa mantığı ile
resme dahil edilmesi pekala bir kompozisyonun amacına hizmet ederken, kimi
zamanda yaratıcısının öznelliğini de biçimlediğinden söz etmek mümkündür.
Bir sanatçının kendi resim serüveninden bahsetmesi oldukça zorlayıcı bir durumdur. Bu yüzden yapıtların
oluşum surecine ve tekniğe ilişkin biraz ipucu vermekle yetinmeyi daha doğru buluyorum.
Önceki sergilerimi takip edenler, yapıtların üretim sureçlerinde ozellikle ön
taslaklarda zaman zaman kolaj öğelerine yer verdiğimi bilirler. Özellikle “Cadde” başlıklı sergide, kendi cektiğim
fotoğrafları pentürel müdahalelerle bir dönüşüme uğratarak oluşturduğum taslaklara
yer vermiştim. Yine aynı sergide büyük boyutlu tuvallerde de kolajlar penture
eşlik ediyordu. “Rutin” adlı sergide ise yine kurgu aşamasında ağırlıklı kolaja
dayalı bir alt yapı egemen olmaya başladı.
Yukarda kısaca sözünü ettiğimiz; Kubist’ lerin ve
Dada’cıların kolajı kullanım amaçlarından farklı olarak, çalışmalarımda
kullandığım görsel fragmanlar, çoğunlukla figuratif bir kompozisyon ve onu
çevreleyen resimsel mekan arayışına doğru, daha çok bir alt yapı aracı olarak
işlev üstlenirler. Alt yapıyı özellikle vurguluyorum, çünkü; kolaj unsurlarını
olduğu gibi kullanmak yerine mudahalelerle bir dönüşüme uğratarak, hatta
eylemleri, jestleri değiştirerek, yeni ifade ve anlamlar yükleyerek, yeniden
inşa etme sureci ile, farklı bir dramatik kurguyu devreye sokmaya çalışıyorum. Tabii
ki malzemenin pratikliği, sınırsız deneme imkanı kolaj öğeleri ile başlangıcı
tercih etmemde en önemli etken oluyor. Sonuç olarak işler, armoni, biçim, doku
vs. gibi temel kaygılarla verilen karardan sonra bu kez boyasal mudahelelerle
sonuca doğru evriliyorlar.
“Yapıtlarda yer alan
temel konu nedir?” sorusuna ise verilebilecek yanıtı bir cümle olarak
özetlemek gerekirse; ”Modern yaşamın
biçimlediği,insanlık halleri...” denebilir. MeMeT Güreli
ADA SANAT
İstiklal Cad. Aznavur Pasajı No:212 Kat:9, Galatasaray –
İstanbul
Tel: +90 212 245 56 23 & 245 35 03