NEŞET GÜNAL
BİR FİGÜR USTASI:
Neşet Günal'dan Desenler
17 Ekim – 30 Kasım 2012
basın bülteni
17 Ekim – 30 Kasım 2012 tarihleri arasında Neşet Günal’ın
10. ölüm yılı anısına
eserlerinden oluşan
BİR FİGÜR USTASI: "Neşet
Günal'dan Desenler"
isimli desen sergisini Galeri Selvin’de görebilirsiniz.
Neşet Günal (1923–2002)
Biyografi
Türk resminin figüratif duayeni Neşet Günal, 1923'de
Nevşehir'de doğdu.
ilkokulu Şereflikoçhisar'da, Ortaokulu da Nevşehir'de okudu.
Sonra Güzel Sanatlar Akademisi'ne kaydoldu, devlet bursu aldı. 1939 yılında
başlayan
ve yaklaşık yedi yıl süren Devlet Güzel Sanatlar Akademisi'ndeki
eğitimi süresince sanatçı,
Nurullah Berk, Sabri Berkel ve Leopold Levy'nin
atölyelerinde çalıştı.
Sanatçı 1946 yılında Akademi'den birincilikle mezun oldu ve
aynı yıl İtalya bursunu kazandı.
Fakat bürokratik birtakım engeller
nedeniyle iki yıl sonra Paris'e
gönderildi.
Sağlam deseni ve güçlü anlatımıyla hocası Leopold Levy'nin gözde
öğrencilerinden biriydi.
Henüz yirmi üç yaşında iken iki eseri 1946 yılında
Unesco'nun Paris'te düzenlediği
Modern Sanat konulu sergide katılan Türk
sanatçılar arasındaki yerini aldı.
1948 yılında Paris' de sanat eğitimine
başlayan Günal, pekçok Türk sanatçısı gibi
Andre Lhote atölyesine girmiş ancak,
Lhote'un öğretilerini beğenmeyerek,
Fernand Leger'nin atölyesine geçmiştir.
Resimlerinde de Leger'in etkisi görülmektedir.
1954 yılında Türkiye'ye geri dönen Günal, Akademiye asistan
olarak atandı.
Burada uzun yıllar çalıştıktan sonra 1970 yılında profesör oldu.
1963'te ikinci kez yine Paris'e giden sanatçı, burada vitray ve goblen eğitimi
aldı.
1969 yılında 30.Devlet Resim Heykel Sergisi'nde "Kör Hasan'ın
Oğlu"adlı çalışmasıyla
resim dalında birincilik kazanan Günal, yurtiçi ve
yurtdışında pek çok karma sergiye katılmıştır.
Sağlam desen yapısıyla doğup büyüdüğü Orta Anadolu'nun çorak
topraklarını ve yoksul ama çalışkan
insanlarını anlatan sanatçı, tekniği ve
yorumuyla Türk resmine yeni bir bakış açısı kazandırmıştır.
Desenler bir
sanatçının gizli bahçesidir..
Bir desen de tıpkı bir tuval resmi gibi sanatçının
özelliklerini yansıtır; hatta onu ele verir.
Çünkü izleyici çoğu kez sanatçının
kendisine sunulan son ürününü, çoğunlukla tuval çalışmasını görür,
öncesini,
yani o resmin siyah-beyaz yüzünü, oluşumunu, yaratma sürecini bilmez.
Sanatçının bu süreçten geriye bıraktığı
en önemli ipucu desenleridir.
Sanatçının yeteneği, ressamlığı, kişiliği,
özgünlüğü- eğer yapıyorsa-
desenlerine bakılarak daha iyi anlaşılır.
Desenini resime ulaşmanın ana yolu olarak kullanan Neşet
Günal için desen
tuval öncesi yapılan hazırlık çalışmalarının ötesindedir.
Toplumsal ve işlevsel bir sanatı savunması, ilk bakışta
Neşet Günal’ın toplumcu gerçekçi
sanat anlayışına yakın olduğu izlenimi
verebilir. Ancak onun sanat anlayışı,
sanatçı kişiliği ve sanatçı tavrı
ideolojik bir öncülden ya da güncel bir sanat akımından hareketle değil
yaşamın
ve yaşadıklarının sürekli sorgulanmasıyla gelişmiş ve biçimlenmiştir.
Neşet Günal, Levy’nin, atölyesinden arkadaş olduğu genç
sanatçılar tarafından
1940 yılının başlarında kurulan Yeniler Grubu’nun,
toplumcu gerçekçi sanat anlayışı etrafında
toplum ve sanat, sanatın işlevi,
içerik- biçim konularında yaptığı tartışmaları,
grup içinde olmamasına karşın
ilgiyle izledi.
Bu tartışmalardan sanat anlayışını geliştirmek için yararlandı.
1948 yılında bursla Paris’e giderken, bütün yaşamı boyunca savunacağı,
sanatçının içinden geldiği ve yaşadığı toplumla sanatı arasında bir ilişki
olduğu düşüncesine ulaşmıştır.
Neşet Günal resimlerinde dışavurumcu, fantastik, hatta
gerçeküstü öğeleri hep kullanmıştır.
Ancak bunların hepsi resmin genel konusunu
destekler ve gerçekliğini zenginleştirir.
Usta Türk ressam, 26 Kasım 2002 sabahı hayata gözlerini
kapadı.
Başlıca eserleri arasında,
''Çocuklar'' (1996), ''Korkuluk'' (1989),
''Duvar Dibi'' (1981),
''Toprak Adamı''(1974) ve ''Başakçılar'' (1984)
sayılabilir.
Galeri Selvin
Arnavutköy Dere Sok. No:3 Arnavutköy,Beşiktaş/İstanbul
Tel: +90 212 263 74 81
Galeri Selvin, Pazar günü hariç diğer günler 11:00 – 19:00 saatleri arasında açıktır.